Da TV2 mistede sin troværdighed

Da TV2 mistede sin troværdighed. Kan man stole på dem igen?

Da TV2 mistede sin troværdighed og viste os, hvordan en af landets største public service medievirksomheder er blevet stærkt polariseret. TV2 har undersøgt sig selv med hjælp fra advokatfirmaet Norrbom Vinding, der i efteråret blev ansat til at køre en ”fuldstændig professionel proces” og undersøgelse af seksuelt krænkende adfærd på TV2. Heldigvis viser det sig, at i de seneste 18-20 år har TV2 næsten været jomfrueligt rene som nyfalden sne. Til gengæld kunne der i den historiske tåge lokaliseres noget, der i hvert fald kunne ligne svaret på alles bønner. Episoder med seksuelt krænkende adfærd. Og i dag kan TV2 så erklære sejr, krænkerne er lokaliseret, og trygheden på arbejdspladsen er genetableret.

Problemet med Jes Dorph sagen er faktisk især to ting. Når advokater ikke opfører sig som advokater, og når en public service-medievirksomhed ikke opfører sig som en public service-medievirksomhed.

Om de to episoder fra 2001 og 2003, hvor Jes Dorph skulle have seksuelt krænket to journalistpraktikanter, er sande eller ej, finder vi nok aldrig ud af. Det er påstand mod påstand. Alligevel valgte TV2 og advokatfirmaet alene at tro på anmeldernes version uagtet, at vidner har støttet Dorphs forklaring. At tvivlen kunne komme Dorph til gode, at begge parter skal høres, at beviser af en eller anden art plejer at være vigtige, er helt fejet af bordet. Ifølge TV2, fordi dette er en arbejdsretssag, hvor de velkendte principper i Retsplejeloven sættes ud af spil.

Jamen, hvorfor så have advokater på? De kunne jo i så fald ligeså godt have været PR konsulenter. Man får det indtryk, at den meget flittige brug af ”advokatundersøgelse” og ”fuldstændig professionel” er et skalkeskjul for en proces, der overhovedet ikke ligner noget, der har så meget som hilst på en professionel advokat. Men derimod været en heksejagt, hvor en eller anden skulle brændes, så handlekraft og tryghed kunne returnere til TV2 som arbejdsplads.

Public service ansvar!

TV2 hører til blandt det, vi ynder at kalde den fjerde statsmagt. Objektivitet, uafhængighed og seriøs formidling af nyheder er afgørende for et demokratisk samfund. Netop af den grund har vi i Danmark valgt økonomisk helt eller delvist at støtte medievirksomheder som DR og TV2, der så til gengæld pålægges en række krav til deres programmer. Netop rollen som public service-virksomhed er i sig selv en betydelig styrkelse af TV2s generelle troværdighed, idet de har forpligtet sig til at levere et produkt, der kan leve op til statens krav om bl.a. en saglig og upartisk informationsformidling.

I Dorph sagen har TV2 misbrugt deres rolle og svigtet deres ansvar.  

På et meget spinkelt grundlag har TV2 offentligt og usagligt slagtet og udskammet en medarbejder på en måde, så det er tvivlsomt, om han kan få et job igen. De har partisk valgt side og hånden på hjertet, nok den side de mente ville tjene dem bedst. Og for en del mennesker (inklusive journalister) er TV2 en troværdig kilde.

Tillidsmand Palle Jensen hos TV2 har fx udtalt sig til Ekstra Bladet om, hvordan Jes Dorph sagen har fyldt meget internt de seneste dage og siger bl.a.: ” Folk er altid venlige, indtil man finder ud af, at de ikke er det. Men der er ikke nogen, der har haft en opfattelse af, at der har kunnet foregå noget af denne her karakter. Her tænker jeg jo især på det ene overgreb, der beskrives, som jo er ganske frygteligt, og det er klart, at det er noget, folk taler om”.

DR Aftenshowets Mette Bluhme Rieck interviewede Dorph om sagen og lod det tydeligt skinne igennem, at hun antog, han var skyldig. Dorph blev bl.a. bedt om at tage stilling til forkvinden fra Dansk Kvindesamfund, der taler om senfølger ved voldtægt.

To journalister, der på hver deres måde ser det som en selvfølge, at Jes Dorph er skyldig i anklagerne.

Så lige nu er TV2 i meget høj fart på vej ud af hykleriets farlige spor. Og Dorph sagen afslører meget mere end en mulig lummerhed for 18-20 år siden. Den viser os nemlig en stor public service-medievirksomhed, der agerer lige så polariseret som flere amerikanske medier. Og det er ikke engang kun i formidlingen, det er tydeligvist også på ledelsesniveau.  Og det er ikke et kønt syn.

Skriv et svar

Venligst skriv din kommentar
Venligst skriv dit navn her