Meditation

Meditation har overlevet gennem århundreder og er ofte blevet udråbt til den store redningsmand, når det handler om fysiske såvel som psykiske udfordringer. Men indtil for ganske nylig har det nok snarere været en trossag, fordi fordelene har været svære rigtigt at forklare og uddybe. Folk, der mediterer dagligt er selvfølgelig hurtige til at nævne en lang række fordele i form af afslapning, ro til hjernen og den totale frakobling, som de fleste af os godt kunne bruge af og til.

Nye studier fra både USA og England viser nu, at meditationens fysiske effekter ligger i samspillet mellem stress og inflammation, da førstnævnte typisk udløser sidstnævnte. Inflammation er kroppens første forsvarslinje mod sygdom og skader og virkelig nødvendig i korte perioder. Men hvis inflammation bliver en permanent tilstand eller er i gang for længe, kan det bidrage til sygdom og forskellige lidelser som fx astma og allergi.

Nu er den gode nyhed så, at meditation og mindfulness kan dæmpe inflammation og gøre den mindre aktiv. Der mangler stadig meget research, hvis man vil bevise et direkte link mellem meditation og fysiske helbredsfordele. Men det, der nu er kortlagt, peger i hvert fald på meditation som et effektivt værktøj mod stressrelaterede sygdomme og lidelser.

Eksperter foreslår meditation to gange 20 minutter om dagen, men i den virkelige verden kan det være lidt svært at finde 40 minutter til at meditere hver dag. Så den gode nyhed er, at lidt har også ret. Bare du gør det hver dag.

Jeg har forsøgt med meditation flere gange gennem mange år, men det er altid endt med, jeg har opgivet. Enten er jeg faldet i søvn (selvom jeg sad op), eller også kunne jeg ikke helt fastholde opmærksomheden. Og Netflix tæller vel ikke. Men faktisk tror jeg, det ville være godt for mig – og mange andre – at rense hovedet dagligt. Ligesom at børste tænder. Og da jeg også længe har døjet med en tennisalbue, inflammation, så er det måske værd at prøve. Selvom dette er min egen meget uvidenskabelige analyse (meditation helbreder tennisalbue).

Der findes virkelig mange gode meditations apps, hvis du lige skal trænes lidt op, jeg vil selv prøve med ”Headspace”, der er udviklet af tidligere buddhistmunk Andy Puddicombe. Der er bare noget ved hans tidligere profession, der indgyder enorm tillid 😉

Kilde: NET-A-PORTER

Skriv et svar

Venligst skriv din kommentar
Venligst skriv dit navn her