Danskerne skal betale for den dyreste reklamekampagne nogensinde

Danskerne skal betale for den dyreste kampagne nogensinde...

Danskerne skal betale for den dyreste reklamekampagne nogensinde, for det var jo dybest set, hvad Arnes pension handlede om: Markedsføring. Reklame. Sponsorat. Hele Socialdemokratiets valgkampagne var bygget op omkring Arne. Og med så stor kraft at de faktisk vandt valget. Og måske de endda kommer til at glimte ved siden af Apple, Nike og de andre reklamegenier i en eller anden bog til studerende om succesfulde kampagner. Til gengæld skal forfatterne nok udelade Return On Investment snakken, der ellers er standard i vurderingen af markedsføringsindsatsen.  

Finansministeriet har netop beregnet de økonomiske konsekvenser af Arne reformen, som kommer til at koste alle danskere 13 MILLIARDER kroner om året i tabt velstand. Resultatet af denne ”lille” kampagne er, udover at blive den dyreste markedsføring EVER, også svækket beskæftigelse og øgede skatter. Der kommer seks skattestigninger for at finansiere Socialdemokratiets vej til Statsministeriet. Og det er skam hele befolkningen, der skal samle regningen op. For hvad egentlig? Selve reformen mener jeg ikke tilgodeser de nedslidte mere end førtidspension og invalidepension. Det handler nemlig meget mere om antal år på arbejdsmarkedet end nedslidning.

Socialdemokratiets valgkampagne 2019

Er der brud på markedsføringsloven?

Så nu må det være tid til at skele lidt til Markedsføringslovens paragraf 3: Der må ikke anvendes urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfulde angivelser, som er egnet til at påvirke efterspørgsel eller udbud af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser.

Et helt centralt element i Socialdemokratiets kampagne var 59-årige Arne Juhl, der simpelthen var allevegne i hele landet med teksten: ”Nu er det Arnes tur” – de mest nedslidte skal også have ret til en værdig pension. Loven giver godt nok fin plads til, at man må skamrose sig selv, men vægtskålen falder meget nemt ned på siden med oppustede eller vildledende oplysninger om et produkts fortræffeligheder. Så hvis ikke du kan dokumentere det, er det ulovligt! Jeg ved ærlig talt ikke, om Arne reformen, som den endte med at se ud, giver de nedslidte retten til en værdig pension. Har du fx været 42 år på arbejdsmarkedet, får du ret til at gå fra et år før folkepension – som ydelsen i øvrigt er på niveau med. WOW – hold da helt op hva´? I øvrigt kan du kan vel sagtens være nedslidt, selvom du kun har været på arbejdsmarkedet 39 år? Ligesom psykisk nedslidning slet ikke tæller, og så gælder ordningen altså ikke for de, der møjsommeligt har sparet op til pension og har ramt det fyrstelige niveau af to millioner kroner. Så Markedsføringslovens paragraf 1 om ”god markedsføringsskik” er vist heller ikke helt overholdt. For man må ikke love guld og grønne skove, hvis du ikke kan holde det.

Nu har vi jo også lige erfaret, at vores regering har det lidt anstrengt med love, og lige Markedsføringsloven – i modsætning til Grundloven – er åben for fortolkning. Men jeg tænker også, det er stærkt konkurrenceforvridende at sælge et produkts herligheder uden at prissætte det? Er det overhovedet lovligt? Køb nu, bilen ligner en Bentley, kører som en Ferrari og sviner som en elbil. Super. Pludselig står den i garagen, den viste sig at koste 1,8 millioner kr. og ligner i virkeligheden en brugt Fiat 500 på lavprofildæk. Vi taler sagsanlæg!

Uanset love og regler i dette land så vil jeg som borger sige, det helt uanstændigt at smide regningen for Socialdemokratiets valgkampagne i hovedet på hele befolkningen. Det svarer til at bede Nikes kunder om at betale for Adidas-reklamerne! For Arne pensionen handlede slet ikke om at hjælpe de nedslidte i samfundet, men om at markedsføre Socialdemokratiet til en valgsejr.

Jeg foreslår en undersøgelseskommission!

Skriv et svar

Venligst skriv din kommentar
Venligst skriv dit navn her