Den bedste japanske salat

Den bedste japanske salat kom på bordet i sidste uge. Hvis du har set nogle af mine andre opskrifter, så har du sikkert opdaget, at jeg er meget vild med salat. Og jeg er vild med asiatisk inspireret mad. Denne her salat er en kombination og derfor en af mine nye livretter. Jeg lavede den for første gang i går, og den er simpelthen den bedste. Nogensinde. Altså, som jeg har smagt 😉

Den tager lidt tid at tilberede, men ohhhh det betaler sig. Og både min mand og søn var meget begejstrede. Især førstnævnte kan godt være en smule kritisk, hvis det bliver for grønt.

I princippet består den ikke af så voldsomt mange, forskellige ting og du kan helt selv sammensætte indholdet, jeg brugte faktisk grønsager, som jeg lige tilfældigvis havde liggende. Hovedingredienserne, som du ikke kan ændre på er (wakame) tangsalat, den hjemmelavede gomadressing, grønkål og/eller spidskål. Kylling kan du undlade, hvis du er vegetar. De krydrede peanuts kan du også undlade, hvis du er fedtforskrækket den dag – men jeg ville ikke anbefale det!

Jeg kan ikke rigtig komme med en præcis opskrift sådan på måden med til to personer. Jeg biksede en portion sammen i går, som jeg gengiver, og så kan du gange ned eller op ;). Men min portion viste sig at blive kæmpe… Så jeg vil mene, at den til aftensmad ville række til 4-5 voksne – uden noget tilbehør som brød til. Men den er også god dagen efter!

Fremgangsmåde

Jeg stegte tre kyllingebryster i ovnen godt krydret med wasabi-sesam 25 min. Og så skal de køle af. Jeg blandede også to røgede kyllingebryster i for at give lidt smagsvariation. Men helt valgfrit. Er du stor kødspiser, skal du nok have lidt mere kylling til min portion – eller portionen vil række til flere mennesker.

Selve salaten bestod så af 400 g wakame tangsalat (køb fx på frost), en hel pose grønkål og rød, fintsnittet spidskål, en stor håndfuld radiser, 3 dl edamame bønner, lidt hakket champignon (kan nemt udelades) og en stor håndfuld wasabi peanuts (du kan også med fordel bruge chili peanuts, der skal bare helst være lidt krydderi. Du skal bruge en stor skål eller to, og så blander du det hele godt sammen.

Dressingen er super og kan helt sikkert bruges til meget andet fx en spidskålssalat: 2 spsk tahin, 1 spsk risvineddike, 1,5 spsk soja, 1 spsk honning eller fibersirup gold, 2 spsk sesamolie, 1/2 spsk mayonnaise. Du blander det hele godt og tilsætter vand til at fortynde, for den bliver ret tyk – den skal lige præcis være flydende nok til, at du kan hælde den over salaten, men stadig cremet. Jeg kan ikke sige, hvor meget vand jeg brugte, men prøv dig frem. Er nemt at fornemme. Jeg lavede dobbelt portion til min salat i går og har vel 1/4 tilbage, så én portion rækker nok ikke helt til min kæmpe salatbowl.

Prøv den – det er den bedste japansk inspirerede salat! – og pynt gerne med sesamfrø 😉

Tip: Jeg kan ikke så godt lide rå grønkål, jeg synes, den er bitter og underlig tør. Men jeg har et godt trick. Jeg hælder grønkålen i en skål og drypper fx lime eller citron over – lidt olie eller lidt salt har samme virkning – og så masserer jeg det godt ind i kålen. Og så bliver den helt blød og medgørlig og smager meget bedre 😉

Skriv et svar

Venligst skriv din kommentar
Venligst skriv dit navn her