Alessandro Michele!!!

Alessandro Michele blev verdensberømt for fem år siden, da han overtog posten som kreativ direktør hos Gucci efter Frida Giannini. Han var ikke nogen helt fremmed, han var allerede ansvarlig for accessories og fik pludselig noget en forfremmelse – og det hastede. Michele fik en uge til at bakse en kollektion sammen, tog imod udfordringen, fordi han ikke er bange for den slags, og det blev begyndelsen på et nyt og spektakulært eventyr for Gucci. Med noget, der kunne ligne en helt almindelig hyttesko: Sort, blødt læder med det traditionelle hestebidsel på snuden.

Men den hyttesko var selvfølgelig alligevel ikke helt almindelig, for der manglede en bagklap, så det var ikke længere en hyttesko, men snarere en sutsko. Dog foret med pels. Både mænd og kvinder var iført disse sko til hans første show – og de blev på en eller anden måde symbolet på det nye Gucci, som i den grad ændrede retning med Alessandro Michele. Tidligere var Gucci en smule varm i betrækket – eller mere til den sexede side, kan man sige. Siden Micheles ankomst som kreativ direktør er det gået hurtigt, og den velfortjente hype har på mange måder påvirket hele branchen, fordi han er en regelbryder og har påbegyndt en ny standard, som stille og roligt får indflydelse på andre mærker – og branchen som helhed.

Ifølge Alessandro Michele har han altid selv været en outsider og er det stadig. Traditionelt smukke mennesker forvirrer ham. Jo mere hybrid du ser ud – ung, men gammel, mand men kvinde, kvinde, men mand – jo mere spændende og interessant. Og det er netop én af de ting, han er blevet meget kendt for. Det der med kønsneutralitet. Han satte fx sløjfer på mænds skjorter. Visionen har altid været ikke at lade sig begrænse af hverken alder eller køn. I begyndelsen sagde folk på kontoret til ham, at han måtte være vild med grimme og mærkelige ting. Som skoen med pels. At han var skør. Men skoen med pels blev sæsonens største salgshit. De lavede den også uden pels for at helgardere sig, men den solgte næsten ikke i første sæson. Folk var vilde med det skøre. Skoene er stadig en fast del af Guccis kollektion og fås i mange farver.

Alder må ikke være en faktor

Til Art+Film gala sidste år i Los Angeles – vestkystens svar på Met Gala – var det igen Gucci, der dominerede landkortet. Micheles designs var allevegne og i alle afskygninger, og en af de ting han bliver mest rost for er netop, at ingen lignede hinanden. Det var som om, at hver stjerne havde valgt præcis det Gucci look, der passede bedst til hver deres personlighed. Om det var mænd eller kvinder, unge eller gamle. Det er en præstation, som ikke mange brands kan prale af.

Moden har egentlig aldrig ønsket at beskæftige sig særligt meget med alder – det er snarere et emne, man undgår. Endnu værre med forfald. Det er jo i en eller anden forstand ungdommen, der bliver hyldet i kampagner og til shows. Måske forståeligt nok, da unge mennesker selvfølgelig udstråler noget andet end gamle. Men lige præcis alder er, sammen med køns-neutralitet, et af de områder, hvor Alessandro Michele også har en stærk holdning. For han mener ikke, at alder må være en faktor, når du designer tøj. Du er jo nødt til at elske andet end ungdom. Og alle bliver alligevel ældre, det kan du ikke ændre på, og det er skørt at kæmpe imod: “I didn’t push women to dress like young girls, I did the reverse.”, har han tidligere udtalt til Vogue.

Faktisk er det – sammen med farver, mønstre og vilde print – netop dét, jeg så godt kan lide ved Gucci. Unge piger kan have det på og se fantastiske ud. Ældre kvinder kan bære det og se ligeså fantastiske ud. Der er ingen grænser, det må være vanskeligt at føre ud i livet, men er en præstation, der fortjener noget i stil med et bedetæppe.

Lige siden hans første kollektion for Gucci i 2015 har han været bange for at blive fyret. Måske det er hans motivation og drivkraft. Hvem ved. Han har i hvert fald selv sagt, at det at være designer hos Gucci er som at være i et kompliceret forhold. Det er aldrig nemt, og det skal det heller ikke være – men det er altid interessant!

Du kan se mere af Guccis efterår-vinter kollektion her.

Skriv et svar

Venligst skriv din kommentar
Venligst skriv dit navn her